Ontologia technologii, NEU!

Zjawił się znikąd; enigmatyczna nazwa, której znaczenie można podciągnąć zarówno pod Nuclear Weapons Plant, jak i New World Power oraz Nationalen Waldprogramm. Przyjemny kicz, postęp technologiczny, twórczość podchodząca pod mikrogatunek vaporwave. Mieszka w Tokyo i ma syna. Dokładnie 25 marca 2008 roku wstawił pierwszy film w serwisie nicovideo.jp, który ukazywał zapis jednej z jego kompozycji. Już pierwsze opublikowane utwory w swoim brzmieniu przypominały melodie z gier na pierwszych konsolach Nintendo NES. Chaotyczne w przemyślany sposób, osobliwe i trochę też kreskówkowe. Pierwszy film powiązany z syntezatorami śpiewu opublikował 29 marca 2008 roku, gdzie było słychać Defoko w jego piosence „Kenka Wakare„. Ta kompozycja bardzo szybko zdobyła sławę we wtedy jeszcze maleńkiej ilości odbiorców UTAU, jednak to wciąż nie ten utwór, który stał się znakiem rozpoznawczym. Swe magnum opus opublikował po raz pierwszy 10 czerwca 2008, z raczkującą Kasane Teto jako wokal. Tytuł to „Song of the Eared Robot”, a autor to oczywiście nwp8861, inaczej MimiroboP (耳ロボP).

Gdyby znaleźć jedno, kluczowe określenie doskonale opisujące dzieła nwp8861, byłby to świat przesiąknięty futurologią, piosenki o kalkulatorach i komputerach; Kraftwerk mundo. Panuje tu pewnego rodzaju abstrakcja i bardzo luźne potraktowanie tematyki utworów. Jeżeli komukolwiek z was ciśnie się na ustach wniosek, że tekst o grawitacji, rowerach czy informatyce nie może być dobry – Mimirobo otwarcie pokazuje, że nie. Jego utwory są proste w swojej strukturze i bardzo podobne do szkolnych, dziecięcych przyśpiewek. Nie jest to jednak element, który nie podległ żadnemu przyprawieniu i na ten skutek w przestrzeni dźwięków bezwładnie falują dziecinne melodie. One falują w przestrzeni komputerowych kliknięć, kalkulatorowych „pik-a-pik” i klawiszowego morza, a wszystko to przeplata się ze skomputeryzowanymi wersjami tradycyjnych instrumentów. Całość dopełnia nieco oficjalny, nawet uroczysty ton utworów, które bezspornie są jak dziecięce gaworzenie choćby na uroczystości zakończenia roku szkolnego. Eleganccy, śpiewający z pustymi spojrzeniami. Z kredą na rękawach.

Nwp8861 wydał trzy albumy; w 2012 zatytułowany „雑曲楽居” („Zakkyoku rakkyo”), drugi w 2013 pod nazwą „e-side dishes” oraz w 2014 zatytułowany „phi”. Każdy z tych albumów jest dostępny do pobrania za darmo z jego strony na portalu bandcamp w wersji cyfrowej. Oprócz tego „Song of Eared Robot” w lekko odświeżonej przez MimiroboP wersji znalazło się w albumie „0401 – The Best Days of Kasane Teto” jako utwór zamykający. Nwp8861 nie wydaje często krążków, ale każdy z nich jest dopracowany w maksymalny sposób i wszystkie mają tę specyficzną, niezastąpioną aurę, bez których materie dźwiękowe tego twórcy nie byłyby takie same. Nawet bardzo krótkie smaki, jak zaledwie osiemnastosekundowa fraza otwierająca „phi” – „Sound Logo” są wypielęgnowane od stóp do głów. Tak naprawdę to, co robi Mimirobo zasługuje na bardzo duże uznanie w kręgu ogólnie pojętej muzyki elektronicznej, nie tylko ze względu na przyjazne linie melodyczne śpiewane przez Hatsune Miku, Sinsy czy postacie z uniwersum UTAU. Jego twórczość brzmi bardzo podobnie do wcześniej znanych „library music” (wystarczy przesłuchać tego i porównać!) i dzisiejszych duchów wychodzących z wytwórni Ghost Box. Groteskowe jak UTAU, proste jak piosenki dla dzieci, futurologiczne, a jednocześnie przywołujące widma, strachy, nieuzasadnioną tęsknotę i radość napiętnowaną absolutną powagą. Bardzo rzadko trafia się na takie muzyczne przypadki w kręgu syntezatorów śpiewu. Jest to niecodzienność i na swój sposób niezwykle apolińskie wykroczenie poza kanon piosenek z udziałem tych „instrumentów”, które w większości bardziej skupiają się na sztucznych słodzikach i kompletnej banalności podsyconej niechęcią, zamiast potraktować temat w swobodny sposób. Mimirobo jest szczery i traktuje swe kreacje jako medium owej prawdomówności i tego, że prawdziwy utwór to ten od serca i duszy. Muzyka wyraża twórcę, co więc daje nachalna nieprawdziwość? Sławę, zyski? Piosenki nwp8861 jakby nieświadomie, ale wprost pytają „Co to daje, skoro kłamiesz?”.

Nwp8861 w swoim nisko-finansowym, prostym i jednocześnie nostalgicznym świecie spod znaku „library music” w unikalny sposób ukazuje zaledwie rąbek księgi jego jestestwa. W niedosłownej zwyczajności odnajdujemy prawdziwy wyznacznik tego, jak coś w muzycznym świecie może być dobre. Prosta odpowiedź: musi być z serca, nie z chciwości wobec uwagi. „Spójrz, zanim wpędzisz to życie do wrót śmierci. Nie chcesz znowu płakać, przecież chcesz tylko śpiewać”.

ngadeg

kreatura wodewilowa

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Google+